Press "Enter" to skip to content

Matematyka wokół nas

To nie jest tylko przedmiot wśród wielu, jakie mamy w planie lekcji… Jeżeli tylko spojrzymy na nią nie przez pryzmat zadań do rozwiązania, regułek do zapamiętania czy sprawdzianów do napisania, to zobaczymy, jak jest potrzebna i obecna w naszej codzienności. To dziedzina nauki, bez której nie mogłyby rozwijać się inne… MATEMATYKA.

W pierwszym tygodniu października uczniowie naszej szkoły świętowali TYDZIEŃ MATEMATYKI, jednakże trudno było zamknąć w tych kilku dniach działania potwierdzające jej wszechobecność. W ramach realizowanych w październiku działań uczniowie na różnych przedmiotach spotykali się z elementami matematyki.

Język polski zdecydowanie nie kojarzy się z liczeniem, a jednak i tam matematyka znalazła swoje zastosowanie. Uczniowie liczyli lata życia autorów omawianych utworów, określali wieki, w których żyli i ćwiczyli ich zapis w systemie rzymskim. W kuchni Pana Kleksa pojawiły się przepisy kulinarne, w których ilość odpowiednich składników i zachowanie proporcji gwarantowały kulinarny sukces. Uczniowie w ramach omawianych lektur tworzyli makiety Akademii Pana Kleksa i makiety Placu Broni – nie sposób wykonać je bez pomiarów i zastosowania figur płaskich i brył przestrzennych.

Na historii uczniowie ćwiczyli obliczenia czasowe – cyfry rzymskie do tysiąca, ile minęło czasu miedzy danymi wydarzeniami, czyli dodawanie i odejmowanie pamięciowe i pisemne (kto by pomyślał, że to wszystko na lekcjach historii) 😊

Geografia – tam również nie można pominąć matematycznych działań. Mapy i skale – ustalanie wielkości skali, porównywaniem skali z odległością rzeczywista oraz odwrotnie, ustalanie wielkości na mapie, przeliczanie rozciągłości południkowej na odległość w terenie oraz rozciągłość równoleżnikową na różnicę czasu miejscowego – z tym mierzyli się uczniowie podczas zajęć. Odczytywanie danych statystycznych dotyczących danych regionów świata pozwoliło zrozumieć z jakimi trudnościami mierzą się ich mieszkańcy, ale też w jakim kierunku mogą się rozwijać dzięki odpowiednim warunkom geograficznym.

Fizyka i chemia – trudno byłoby uczniom przeprowadzić doświadczenia i zrozumieć zachodzące zjawiska bez dokładnych pomiarów użytych substancji, przyłożonych sił, zapisanych reakcji.

Przyroda i biologia – to kolejne dziedziny nauki, w których matematyka ma ogromne zastosowanie. Uczniowie klas IV wykonywali swoje pierwsze doświadczenia. Uczniowie klas V poznawali składniki chemiczne organizmów i ich wpływ na funkcjonowanie organizmów żywych. Uczniowie klas VI w liczbach rozpoczęli poznawanie królestwa zwierząt, a uczniowie klas VIII mierzyli się z krzyżówkami genetycznymi i dziedziczeniem cech u człowieka.

Informatyka – w oparciu o znajomość działań matematycznych uczniowie tworzyli algorytmy pozwalające wykonać określone obliczenia.

Zajęcia sportowe – każdy wie, ile tam jest matematyki 😊

I sama ona, Królowa Nauk… Na zajęciach matematyki uczniowie klas IV i V odkrywali symetrię w świecie przyrody i elementach ozdobnych, których wiele można znaleźć w naszych domach. Zajmowali się twórczością literacką, tworząc krótkie formy rymowane, pozwalające zapamiętać wybrane działania z tabliczki mnożenia. Uczniowie w październiku tworzyli lapbooki na temat „Matematyka wokół nas”. Tworzyli plakaty, broszury i inne pomoce dydaktyczne, które uporządkowywały ich wiedzę o własnościach figur płaskich. Uczniowie klas VIII „wzięli bryły w swoje ręce” – z mniejszymi i większymi trudnościami tworzyli siatki i modele graniastosłupów o różnych podstawach.

Relaks i rywalizacja też mogą wiązać się z matematyką. Uczniowie poznali zasady wykonywania wyszywanek matematycznych, które w ciągu roku będziemy tworzyć. Grali w gry planszowe i „bawili się matematyką”, korzystając z dostępnych pomocy dydaktycznych.   Brali udział w eliminacjach szkolnych i XI Ogólnopolskich Mistrzostwach Szkół w Rummikub. W październiku odbyły się również eliminacje szkolne konkursu matematycznego i wyłoniliśmy klasowych i szkolnych Mistrzów Tabliczki Mnożenia.

Jak widać nie sposób ograniczyć nasze myślenie o matematyce tylko do jednego przedmiotu 😊